Informatie ter voorbereiding:
-Navionics app Ipad
. Holland, UK & Ireland
- Skagerrak & Kattegat
- Norway
-Kaarten NV Charts
- NO2
- NL 1 Noordzee
- NL 2 Waddenzee
- DE 11 Helgoland bis Hamburg
- DE 13 Borkum bis Helgoland & Jsde
- SE 5 incl Hafenlotse
- NV Oostzee serie 1, 2, 4 en 5 incl Hafenlotse
-Vaarwijzer Scandinavië en de Oostzee
René Vleut
Hollandia 7e druk 2021
- Norway
Judy Lomax
Imray third edition 2016
- Cruising Guide to Germany and Denmark
Brain Navin
Imray fourth edition 2012
- www.harbourguide Ipad
Noorwegen
maand abonnement (8 euro)
zeer informatief overzichtsfoto's en detailkaarten havens
tekst in engels
- Norwegian Cruising Guide
vol. 1 & 2 digitaal
- www.sejlerens.com
Denemarken
overzichtsfoto's en detailkaarten haven
- Predict weather (offshore)
weer routering programma (computer/Ipad
abonnement 3mnd
- Quicktide app
getijden etc.
- HP 33 stroom app
- Zeilen app
zeilverhalen
- Maps.me
Materiaal:
-Camping gaz (in Noorwegen gebruiken ze een ander systeem met speciaal koppelstuk)
-lange lijnen
-hekanker
-gewone stekker met koppeling aan euro stekker
Reisverslag
23 juni 2022 Vlietland
's Morgens vijf uur na HW Harlingen vertrokken richting Mandal. De dagen van te voren frequetn Predict Weather app geraadpleegd om het juiste moment te bepalen bestaande uit geen voor de wind, tegen de wind en minder dan 20 knt. Resultaat dat we de meeste tijd halve wind gevaren hebben en de overtocht in 41 uur (300 mijl) hebben volbracht. In het donder - lichte schermer (3 uur in de morgen) aangekomen bij Mandal. Laatste stuk gevaren op de plotter. Een ruimere, veiliger en makkelijke koers aangehouden dan de app aangaf (meer oosterlijk) Vlak voor de haveningang bevindt zich nog een onverlicht rotspunt aan SB. Aan gemeerd bij Gastesteiger aan bb. Er zijn er vijf: lengte steiger, langs de kade en drie dwarse vinger steiger. Er waren nog vele plaatsen vrij. Vastmaken op de steiger gebeurd met ringen ipv kikkers. De steigers bij de haveningang en aan SB zijn prive. Na een enkel biertje etc lekker uitgeslapen.
25juni 2022 Mandal 58 1 5N, 7 27 1 E
Rustdag.
's Middag de heuvel beklommen voor de prachtig uitzicht over de stad en langs het strand gelopen. Het zag er weer heel anders uit dan 's nachts in het donker.
26 juni 2022 Farsund 58 5, 6'N, 6 48 ,4'E
In de loop van de dag gaan varen tussen langs de kust richting Lindeness (kaap zuidpunt Noorwegen). Weer wennen al die uitstekende rotspunten al dan niet bovenwater en tussendoor grote diepten. Prachtige kust om langs te varen maar ook daar te wonen.
We besloten door te varen naar Farsund. Ondertussen overvallen door een hevige regenbui en slecht zicht. Inmiddels waren we weer gewend aan de navigatie tussen de rotsen door en de watermakeringen bestaande uit rode en groene staken, witte lichten en uitgestoken handjes voor de juiste richting.
In Farsund zijn twee opties aanwezig om te overnacht. Voor Farsund ligt een eilandje Ergøy dat verbonden in met een brug. Wij zijn aan de zuidkant aangemeerd van het eiland in de Gåseholm aan SB. Ook zijn er steiger aan BB. Net langs de kade is een supermarkt aanwezig. Betalen doet men middels geld in een envelop stoppen (200 krn en 50 voor elektra). Wel gratis gebruik van wasmachine en droger. Ook aan de noordkant van het eiland zijn wat mogelijkheden voor gasten. De zuidkant is mooier en aan BB beter uitzicht op de natuur.
27 juni 2022 Rasvåg 58 12 ,8'N, 6 34 5'E
's Morgens werden we verwelkomt door de "kleppervrouw" Deze welbespraakte vrouw in klederdracht (bunad) noemde zichzelf de assistent van de burgemeester. Zij wilde weten of wij tevreden waren en of er nog niet te beteren was. En als iets niet goed was, werd eea acuut door haar geregeld. Bijvoorbeeld: als wij niet konden betalen dan hoefde we dit niet te doen want zij hadden eea van tevoren beter moeten regelen. In de loop van de middag vertrokken naar Rasvåg. Een uitzonderlijk prachtig klein Noors havenplaatse op eiland Hydra. Opnieuw manouvreren tussen de rotsen door. Een tochtje voer goed zicht en overdag. Advies: noordelijke ingang nemen: iets om maar eenvoudiger ivm diepte etc. Er is slechts één lange steiger van 30 meter voor de gasten en een aanlegplaats bij het havenkantoortje. Liggeld slecht 100 krn en 50 voor de elektra. Ook is er een grote mooring aanwezig. Lijkt mij geen optie voor het hoogseizoen.
Zeer klein kruideniertje aanwezig in het dorp. Prachtige hike gedaan middels me.com
28 juni 2022 Lille Torsoy 58 15, 82'N, 6 39, 49'E
Vandaag naar de Flekkefjord gevaren
Op weg naar Torsoy langs enkele viskwekerijen gevaren die er enkele jaren geleden nog niet waren. In de kom met entree van uit W beperkte aanleg plekken ivm ondiepte langs de steiger. Enige optie gelijk aan SB (met stroom) of aan de noordkant vlak voor het strandje. Gezellig en erg mooi. Barbeque faciliteiten aan aanwezig
29 juni 2022 Store Tolsoy 58 15, 82'N, 6 39,49'E
Lekkere verfrissende duik genomen. Vandaag de Flekkeford verder opgevaren. Het plaatjse bezocht en boodschappen gedaan. Gasten steigers aan BB en duidelijk aangegeven. Boodschappen gedaan. Vroeger kon men in het dorp aanleggen. Maar nu is er een brug bij gekomen bij begin van het stadje.
Terug gevaren in aangelegd langs de steiger aan een de zuidkant van de kom. Hier wel voldoende diepte langs kant en een prachtig uitzicht. Echt vakantie!
30 juni 2022 Kirkehahm 58 13, 9'N, 6 31, 9'E
Rustig opgevaren naar dit plaatsje. Aan BB gelijk aangelegd aan de gastensteiger bij Isbua. Vroeger was dit een ijsfabriek en nu een restaurant. Wederom slecht 150 knrn liggeld. Echter de elektriciteit kan slecht 500 watt aan dus geen boiler, koffieset apparaat etc. Rondje gelopen om de haven. Wat een rust weer. Supermarkt aanwezig met voldoende keus en brood. Er lijken mij meerdere aanlegplekken te zijn zonder faciliteiten waaronder bij witte huizen aan SB
1 juli 2022 Korshavn 58 1, 3'N, 7 0, 1'E
Met goed weer vertrokken en goede moed. Echter het ronden van Lindeness was wederom een probleem. Tegenwind en onrustige zee. Besloten om weer achterbuigen naar Korshaven.Via de N naar binnengevaren. Hier zijn 3 gastensteigers aanwezig. Bij de dieselpomp cq supermarkt ook één. Stukje je verder aan BB. Hierna een wit huis met groot terras. Hier hadden we vorige keer ook gelegen. Met deze vermelding waren we weer welkom. Als dank een fles Rioga gegeven. Stukje verder zijn ook twee plaatsen aan BB. Maar de genoemde ligplaatsen waren al bezet. Alternatief voor de toekomst: stukje doorvaren en dan ankeren aan SB en volgende eiland aan SB (Seloy).
Aan de hand van Maps.me lekker gewandeld over het eiland
2 juli 2022 Imsasund 58 2, N, 7 10,8'E
Opnieuw naar onze favoriete ankerplaats gegaan aan het eind van de fjord. Inmiddels meer voorzieningen aan BB om met de punt naar de kant aan te leggen aan de steiger. We kozen weer voor ons vertrouwde anker.
3 juli 2022 Hille 58 00, 3'N, 7 22, 3'E
Vervolgens naar andere favoriete ankerplaats Hillevågen op het eiland Hille. Niets veranderd in de tijd. Mooie foto's gemaakt van de boot van hoogte. Aan de kant aanleggen is geen optie voor ons. Wel volgende keer weer ver doorvaren naar voren
4 juli 2022 Mandal 58 1, 5'N, 7 27, 1'E
In verband met het weer, lege accu's, dieseltank, water etc op naar Mandal. Even goed boodschappen gedaan.
5 juli 2022 NY Hellesund 58 3, 0N, 7 50 6E
Voor de wind naar Hellesund gevaren op de fok. Via de nauwe doorgang midden in de kom Olavsundet) gaan liggen aan het anker. Super plek. Vorige keer te vol om de ankeren maar nu geen probleem. Relatief veel motorboten aanwezig. Goede zandgrond op 10 meter. Je kunt langs de rots liggen aan NE zijde of eventueel direct S zijde. Fraaie voorzieningen om te barbequen. Voor het eerst de bijboot gelanceerd met de ... en de spinnaker val. Gaat veel beter en minder eventuele schade.
Wederom Zwitzerleven gevoel: vroeg opstaan, in het zonnetje zitten met een kopje koffie in een prachtige baai met mijn boot.
De heuvel beklommen om de de Duitse verdedigings vestingen te bekijken. Meerdere kanonnen en bunkers aanwezig. Alles gemaakt van rotsblokken etc. Rustdag in afwachting van beter weer
6 juli 2022 NY Hellesund 58 3, 0'N, 7 50 6E
Helaas een verregende dag. Het kan ook niet altijd feest zijn in Noorwegen. Natuurlijk wel even naar de kan gegaan om foto's te maken. Er is een prachtige scuptuur als nagedachtenis dat vroeger verdronken en over boord geslagen mensen daar aan land kwamen
7 juli 2022 Mæbø 58 4, 50N, 8 00 5E
Op weg gegaan naar het eiland Flekkerøya aan de oostkant. Via de noordkant de havenkom in gegaan en op 15 mm geankerd voor Mæbø. Heerlijk gewandeld en boodschappen gedaan bij de KIWI (de Jumbo van Noorwegen) Open van 7 -23 uur
8 juli 2022 Kristiansand 58 8 50N, 8 00 5E
Helaas kregen we het bbm niet aan de praat. Diverse opties besproken: lokaal laten repareren en een weekje kwijt te zijn of eerst aanzien en rustig bekijken in Kristiansand. Voor de laatste opties gekozen. Veel wind. Op z'n Grieks aangelegd aan de zomersteiger aan de buitenkant. Leermoment. Voldoende boeien aan de zijkant ivm de andere boten. Eerst achter strak aanleggen, naar voren varen en de lijn oppikken. Door de harde wind wat onrustig ter plaatse. Motor bekeken: bougies wat zwart.. De voor ons bekende stand ingegaan. Er is een zeer grote watersportzaak aanwezig: Bestmarin Navigare. Hier is alles te kopen. Ik heb beter geen alternatief kunnen vinden in Noorwegen (eventueel in Mandal Nautic Marine) De nieuwe bougie er later ingedraaid. Motortje liep gelijk weer als een zonnetje. Ook de molen van de hengel was kapot. Gratis onderdeeltje gekregen bij een grote hengelsportwinkel Grønberg Sport. Kort bezoek aan Fiskebrygga met z'n restaurant gebracht. Meerdere KIWI aanwezig etc
9 juli 2022 Kristiansand 58 8,50N, 8 00 50 3E
Eerst gewandeld in groot park aan de noord kant van de stand. Goede paden en (zwem)vijver voor de de liefhebber. Vandaag de boot schoongemaakt en ruimte gemaakt in afwachting van Eline en Sander. Uitgebreid gewassen. Bij de Fishmarket in Fiskebrygga heerlijke vis gehaald voor op de grillplaat. Geshopt in de Markens gate (straat). 's Avonds super ijsje gehaald in Fiskebrygga. Zelf Wil nam er een en kreeg daar geen spijt van.
NB -goede tank mogelijkheden in deze haven.
- zn gaan liggen in de oostelijke haven langs de langzij steiger
- zn max driedubbel in de toeristenhaven achter de buiten steiger
10 juli 2022 Mortonsholm 58°12,4 ’ N, 8°20,3' E
Vandaag zijn Eline en Sander met de ferry gearriveerd met mooi weer. Binnendoor naar de mooiste gebied gevaren van zuid Noordwegen. Je kunt het vergelijken met de Riviera cq varen op de Vecht. Wat is het hier mooi en indrukwekkend. Het vaargebied heet de Blindleia. Over de hele lengte is de diepte tenminste 3 meter. Het begint bij de Blikfjord entree (58°09. N, 8°16, E) en eindigt uiteindelijk bij Lillesand. De doorgangen zijn soms zo smal dat je op je beurt moet wachten om te kunnen passeren. De kaarten geven niet altijd voldoende informatie over de ondieptes. "Gewoon" de andere boten volgen. Aan het eind van de Blindleia is een hoge brug van tenminste 19 meter. We hebben de gok niet genomen omdat we altijd voor onze boot 19.50 m masthoogte aanhouden. Voor de brug is er aan stuurboord een baai Mortensholm waar wij aan het einde op 6 meter geankerd hebben. Heerlijk rustig in een prachtige omgeving. Tevens onze buitenboordmotortje uitgetest samen met Joep die het varen met de dinghy erg leuk leek te vinden. Watertemperatuur was daar 17graden dus voor ons prima temperatuurtje voor onze koude training.
11 juli 2022 Lillesand 58°14,80 ’ N, 8°23,0' E
Volgende dag buitenom naar Lillesand gevaren. Deze keer we wel in de haven aangelegd. Wel onrustig. Alternateif voor de toekomst is een havensteiger bij de campers aan bb. Geen offiele plaats maar wel een goede uitvlucht haven. Of in de haven aanleggen voor .... MOTOR. Ook geen officiele plaats waar wel een goede opties als er geen ruimte.
12 juli 2022 Grimstand 58°20,20 ’ N, 8°36,20' E
In de Gestehavn aangelegd. Het stadje is zeker de moeite waard. Er is in de afgelopen vijf jaar wel veranderd. Meer winkeltjes en inmiddels ook hii een grote SPAR supermarkt (west van de haven). De volgende dag eerst verse vis gekocht bij de visafslag. Ook een keer fish cookies gekocht. Erg smakelijk. Mocht de haven vol zijn kan eventueel bij de Spar aangelegd worden voor een paar uur ( boodschappen etc). 's Nachts zou het ook bij de visafslag cq tan station kunnen. Door Eline zijn we getrakteerd op ijs
13 juli 2022 Ytre Maløya Kalven 58°19,4 ’ N, 8°36,1' E
Besloten werd om niet ver te varen maar ergers voor anker te gaan. Gekozen werd voor een baai voor de haven Hampholmene bij het eiland Inre Maløya. Er lagen al wat boten en op anker zwaaien zou wat problemen kunnen geven. Omgevaren en in prachtige baai Kalven bij het eiland Ytre Maløya gaan liggen. Wel was het wat druk maar dat was te begrijpen gezien de schoonheid. Aan de zuidkant was een fraaie wandelroute aanwezig die Wil en Eline gelopen hebben met Joep. Ook hier weer meerdere barbeque, campeer plaatsen etc. beschikbaar voor iedereen. Op de eilandjes wordt het afval opgehaald en er zijn zelfs meerdere toilets die er netjes uitzien. Heerlijke relax dag.
14 juli 2022 Sjursøy 58°07,94’ N, 8°2,8" E
Voor uitlopend op het vertrek van Eline en Sander zijn we weer terug gevaren richting Kristiansand . Helaas stevige westen wind vol tegen. Dus deels op de motor en binnen door gegaan. In de buurt van de haven geankerd in een goede beschutte doch kleine baai,Sjursøy
15 juli 2017 Kristiansand 58°12,4 ’ N, 8°20,3' E
's Morgens naar de Kristinand gevaren. Eerst even de was gedaan. Er was genoeg tijd om de tijd te bekijken en te shoppen. Natuurlijk bij de Fishmarket vis ingekocht en we zijn getrakteerd op lekker ijs door Eline en Sander. Om 3 uur hebben we ze naar de ferry gebracht. Wij zijn vervolgens snel vertrokken om uit de drukte van de stad te gaan. We zijn weer richting Lillesand gegaan en vonden daar een prachtige zeer grote baai Hestholmen waar we ankerden op 15 meter (iets wat we in Nederland niet zo gauw zouden doen)
16 juli 2022 Hestholmen 58°14.’ N, 8°23,6 E
Op deze gedenkwaardige 16e juli 2022 zijn we wakker geworden in een prachtige baai. Natuurlijk ook wat langs doe oevers gewandeld. Echt een baai om nog eens naar toe te gaan. NB er is wel een rotsje van 1 M onder water aan BB (zeer klein vlaggetje erop). Natuurlijk mijn geliefde zusje van 60 jaar!!van harte gefeliciteerd met de respectabele leeftijd. Zij hoort nu ook de oudjes van de samenleving. Het wachten is nu dat ze oma wordt.....
17 en 18 uli 2022 Twedestrand 58°43,20 ’ N, 8°56,50' E
Voor de wind gevaren richting Arendal. Prachtige plaats om binnen te komen varen!. Aan BB is een grote ruime gastensteiger met plaatsen voor ons aan de binnenzijde en aan de oostkant. De centrale haven is volgens mij niet voor ons schip. Doorgevaren naar Oksefjord waar het plaatje aan het ligt. Prachtig varen in de fjord. Helaas waren er geen anker plaatsen vrij. Overal lagen al speed- en motorbootjes bij Furøya en Hestøya. Voor een groot zeilschip vind ik de plaatsen in het hoogseizoen niet zo goed. Aan de noordzijde bleek achteraf wel een goede plaats aanwezig te zijn. Er liggen blauwe boeien klaar voor de achterlijn. De punt van de boot ligt aan de kade. Doorgevaren naar Twedestrand en aangelegd aan de gasten steiger aan BB We waren al een keer eerder in dit plaatsje geweest.Toen ook op zaterdag/zondag en dan zijn de winkeltjes dicht!! Gelukkig heeft hier ook de supermarkt zijn intrede gedaan. We vonden het plaatsje iets vervallen in de tijd. Er zijn daar opvallend veel oude boekhandeltjes.
19 juli 2022 Kragerø 58°52,0 ’ N, 9°25 20' E
Op weg gegaan richting Risor. Wederom stevige wind in de rug. Bij Risor konden we geen plek vinden om aan te leggen. In de Vaarwijzer was men wat minder positief over deze plaats dan Kragerø. Het besluit was snel genomen. Kragerø is een typisch Sørlands stadje. Gelukkig konden aanleggen in de zuidelijke haven aan de steiger vlak naast een strandje. Erg gezellige drukte. De Noren zijn erg kinderrijk en koud water vinden geen probleem. Alles goed verzorgd en schoon ondanks het intensieve gebruik van barbeques en picknick tafels. Het stadje is erg levendig met veel restaurants en barretjes. We houden het toch maar bij de boot omdat een biertje of wijntje 10 euro kost!. In het centrum was het bijzonder druk met motorbootjes. De Noren komen hiermee naar de restaurants en de supermarkt. Met volle plastic tasjes worden de boten geladen en gaan dan weer haar hun huis langs het water. Wat hebben ze hier veel motorbootjes!. De Noren dragen wel keurig een zwemvest. 's Avonds weer garnalen op de grillplaat gedaan plus natuurlijk een wijntje erbij..
20 juli 2022 Labukta 58°52, 4’ N, 9°29, 7' E
's Morgens wakker geworden met prachtig weer. Maar eerst hebben we nog twee medische adviezen opsteld . Onze buren (Denen) hebben ons nog wat suggesties geven voor de rest van de vakantie. Joep was heel populair bij de kinderen .Eind van de middag vertrokken uit Kragero. Vanaf zes in de avond moet je namelijk liggeld gaan betalen. In dit geval 43 euro. Door voor anker te gaan bespaar je dit weer in dit dure lang. Eerst getankt omdat de diesel in Zweden waarschijnlijk nog durder zal zijn. Snel een anker plaats gezocht in de buurt van het stadje. Omdat we niet zo lekker lagen het anker weer proberen binnen te halen. Helaas bleef het anker haken maar kwam toch weer los met gebruik van de boegschroef. Nadat we het anker opnieuw uitgegooid hebben, kwam een man in een boot aanvaren die zij dat we daar beter niet kunnen gaan liggen ivm een waterleiding die daar liep...... Waarschijnlijk hadden we bij het ankeren te pakken gehad. We zijn maar snel weg gegaan. Op de kaart stonden wij lijnen ingetekend maar daar gaf ik geen aandacht aan zolang er iet specifiek vermeld werd dat dat een pipeline of elektriciteitskabel loopt. Nu weet ik beter en heb weer wat geleerd. Snel op zoek naar een ankere plaats.De prima Harbour guide werd weer geraadpleegd. Ondertussen Wil nog een navigatie instructie gegeven maar de boodschap kwam niet aan met als gevolg dat we rotspuntje op 1,5 m diepte schampten. Gelukkig maar een klein tikje. We schrokken wel, dsicussie aan boord en besloten om samen nog beter te navigeren en niet twee dingen tegelijk te doen. We vonden een fraai Zwitserleven baai voor ons alleen aan de zuid-west kant van het eiland Kjelsøy. Prachtig plek. Helaas Joep uitlaten is lastig omdat je niet goed kunt wandelen langs de kanten
21 juli 2022 Stavern 58°59,9' N, 10°02, 8' E
Eerst door de scheren door gevaren en en gemanouvreerd op de meter ivm ondieptes. Toch wel een lange tocht en nu niet met westen in de rug maar oostelijke wind tegen. Ook het laatste stuk in de buurt van Stavern is het verradelijk.Je moet echt de kaart strikt volgen. De goede haven lag vol met Nederlanders die mee gedaan hebben aan de Colin Archer Memorial race.Gek om weer Nederlands te horen. Er was zelfs iemand (Bakvis) vanuit onze jachthaven St Annaland aanwezig. We hadden eerst aangelegd aan de zuidelijke buitenkade. Ondanks dat het bijna niet waaide , stond er een zeer forse deining zodanig de stootwillen bijna kapot gedrukt werden. Besluit snel genomen en gaan ankeren voor de haven 9 m. Prima optie. Volgende keer gaan we in de oostelijke hoek liggen ivm de natuur etc. Stavern heeft een andere sfeer (iets stedelijkers?) dan de haventje van de Noorse zuidkust.
22 - 26 juli 2022 Strømstad (Zweden) 58° 56, 4 ’ N, 11°10, 0' E
Helaas geen wind voor de overtocht!! Dus motoren. Zodra je bij Zweden aan komt ziet er het anders iuit. Minder groen, wel meer vogels en vooral betere markeringen op het water. Iets waar de Noren van kunnen leren. Wel zijn er opvallend veel Noren aanwezig omdat het voor hun een stuk goedkoper is. De haven van Strømstad lag helemaal vol met grote motorboten etc. Balen dus weer de haven uit. Iets noordelijker ligt de Strømstad Marina. Ook vol cq veel gereserveerde plaatsen. Dus op zoek in de omgeving. Terecht gekomen bij Strømstad Marina Spa & Resort waar ligplaatsen gereserveerd kunnen worden met Dockspot maar de site was niet bereikbaar doordat het slechte internet. Tijdelijk plaats genomen in een gereserveerde box maar we moesten helaas opstappen. Weer op zoek.... We zagen alsnog een vrije plaats bij de Marina. Wil heeft haar charme etc ingeschakeld met resultaat dat we een paar dagen mochten blijven. Mooi gelegenheid om de expertises bij te werken. De volgende dag regende het de hele dag dus werken op de boot. Gelukkig was de regen maar één dag. Via een klein veerpontje dat je zelf moet bedienen ben je vanuit de Marina zou in de stad (5 min) die we bekeken hebben.. Complete andere sfeer dan in Noorwegen: goedkoper, veel meer horeca, zwaardere mensen, ze groeten niet, spreken minder goed Engels minder blond. Even wennen... De zaterdag de stad en haven bekeken plus boodschappen gedaan en Sushi besteld.
Naast de Marina is een fraai natuurgebied Nötholmen. Rondje gewandeld langs een gemarkeerde blauwe route over rotsen en door de bossen.
De windkaarten zijn blijken de komende dagen niet goed te zijn. Er wordt te veel wind (plus wat regeen) verwacht te gaan ankeren in een gebied dat we nog niet kennen.Voor onze rust en zekerheid maar wat langer in de marina gebleven. Tijd besteed aan wassen, route voorbereiding en wat werken. Op de 224e even een rondje gevaren om het het gebied wat te verkennen. Inderdaad mooi en uitdagend gebied welke goed gemarkeerd is.
Dinsdag werd het weer eerder beter dan verwacht. Wij hadden het inmiddels wel gezien en ook een flinke slag gemaakt met de expertises. Dus water getankt en de trossen los.
De marina heeft een hijskraan voor grote problemen aan de boot. Brood kan besteld worden voor de volgende ochtend.
Je kunt de Marina reserveren via www.stromstadmarina.se
27 juli 2022 Södra Dyvik (Otterön) 58° 39,4 ’ N, 11°14, 28' E
Heerlijk weer. De boot liep geweldig door de scheren. Wat een mooi landschap. De start in Zweden was niet goed door de regen en geen plaats maar wat we nu zagen was geweldig. Eigen mooier dan Noorwegen. Wat lagere rotsen, meer kleur, veel zeilboten, veel mensen zonnen langs de kant, ankerplaatsen zijn er meer dan genoeg. De haven zijn wel vol.Het varen tussen de scheren is in Zweden wat makkelijker. Betere markeringen. Men vaart van zuid naar noord of anders om. Langs Grebbestad gevaren. Lijkt een leuk plaatsje te zijn om de volgende keer aan te doen. Voor het volgende plaatsje Tanumstrand geldt het zelfde. Wel moet je vaak 2-3 rijen dik liggen als zeilboot en op tijd aankomen. We zijn in de baai gaan liggen op anker. Aan de westkant is het ondiep!. Lange wandeling gemaakt door de natuur. Helaas de weg cq pad kwijt geraakt. Mijn mobiel was ook nog leeg dus orieteren met Maps.me was niet mogelijk. Op zon en wind richting de weg weer terug gevonden en met bootje weer naar ons schip gegaan.
28 juli 2022 Dannemark 58° 30, 9 ’ N, 11°16, 1" E
Eerst weer gewerkt en daarna weer genoten van het varen door de scheren. Deels kon het op zeil. Via Fjalbacka gevaren. Ook een plaatse om de volgende keer even aan te doen. De zeer smalle Hamburgsund met het plaatsje met de zelfde naam gepasseerd. Wat een plaatje!. Aan BB kun je daar aanleggen maar verder heb er er niet veel. Veel kunnen de Zweden genieten van de zon en het water. Ze gaan met de motorboot naar een stuk rots en zitten daar de hele dag in de zon etc. Overnacht in de baai bij het eiland Dannemark aan de noordkant.Hier liggen ook enkel boeien om te overnachten maar wij gebruiken ons zeer betrouwbare Rocna anker.
29 juli 2022 Hamplolmarna 58° 21,1 ’ N, 11°16, 2' E
Rustig de dag begonnen. Opnieuw gefascineerd geraakt door het landschap. Via de zeer nauwe uitgehouwen Sotokanalen gevaren. In het midden is er een draai brug die bijna de hele dag voor de vele boten open is. Zo niet dan geluid sein geven of oproepen via de marifoon VHS 6..Even boodschappen in Kungshavn. Volgens mij moet je daar ook reserveren voor een plaats in de gastenhaven. Ik ga het nog uitzoeken. Even langszij gegaan voor de boodschappen en snel naar de volgende baai om weer aan het blog te werken
30 juli 2022 Ängholmen 58°14 ,7' N , 11° 23, 2' E
Vanmorgen op tijd vertrokken na het bekende ochtend ritueel. Deels op zei kunnen varen. Langs Lysekil en Fiskebäcksil gevaren met z'n molen. Mooie plaatse en goede haven. Je moet hier wel voor reserveren. Snel naar een ruim baai gegaan om weer uit te rusten.... Via Dockspot gereserveerd in de binnenhaven van Götenburg.
31 juli 2022 Ängeviken (Slubbersholmen) 58° 3,7' N , 11° 27 0' E
Na een mooie tocht via nauwe doorgangen in een mooie ruime en voldoende beschutte baai Ängeviken gekomen. Genoten van de omgeving. Joep kon goed uitgelaten worden via een klein strandje
1 augustus 2022 Marstrand 57° 53,1' N , 11° 35 3' Utkäften (Klåveron) 57° 53, 6' N , 11° 35 3, 1 E
Op weg gegaan naar richting Marstrand waar we we Youri opgehaald gehaald hebben. Gelukkig konden we deel zeilen. Ook weer erg nauwe passage's gehad onderweg. Marstrand, de zeilplaats van Zweden, is normaal overvol maar er waren nog meerdere lege plaatsen aanwezig aan brede steiger. Ook voldoende ruimte om te manoeuvreren. Je ligt daar aan boeg- of heklijnen. Hier wil ik nog eens naar toe in de toekomst. In de buurt van Marsstrand ligt de de Utkäften waar we helemaal alleen lagen. Door de zuiden wind en de opening van de baai naar het zuiden was het onrustig mede door de deining. Gelukkig lagen we goed vast (zonder zon helaas).
2 en 3 augustus 2022 Götenburg 57° 42,7' N , 11° 57 9' E
De nacht was erg onrustig voor Wil en mij. Harde wind die de baai binnen kwam plus de deining leidde tot veel lawaai en onrust. Youri heeft hier niets van gemerkt. Doordat de wind wat draaide naar west werd het rustiger.. Op zeil naar Götenburg gevaren. Opvallend veel zeilboten in deze regio. Mooie plaats in de haven (Lilla Bommen) midden in het centrum De plaats moet je reserveren via Dockspot of eventueel via de haven (10 euro goedkoper maar iets minder mooie plaatsen. Wij hadden vrij zicht op het water en op het grote zeilschip etc. Weinig ruimte om te manoeuvreren bij aanleggen. Dus de eerste of tweede steiger regelen. Gelijk de stand bekeken. Erg rustig door dat de stad bijna autovrij is: heerlijk rustig en geen uitlaatgassen. Je kunt hier geweldig shoppen. Zeer groot winkelcentrum naast de haven. 's Avonds lekker kip van de bakplaat gegeten.
De volgende dag de stad zeer uitgebreid bekeken ahv een wandelroute van de tourist office. Wil kon het kopen weer niet na laten. Allemaal zeer de moeite waard. Opvallend wad dat de wijn niet duurder is dan in Nederland. Zelfde merken verkrijgbaar. We hebben maar voor de zekerheid 2 dozen a 3 liter gekocht om te voorkomen dat we zonder zouden komen. Youri is op verder avontuur vertrokken naar het noorden.
4 en 5 augustus 2022 Vesterø Havn, Læso (Denemarken) 57° 17, 80' N , 10° 55 50' E
We hadden al gezien dat het flink zou gaan waaien. Anholt zou te ver zijn en we zouden dan geheel tegen de wind moeten gaan varen. Doel werd verlegd naar het eiland Læso in Denemarken. Maar eerst nog een ankerzeil gekocht bij Lundh zeilmakerij om het gieren van de boot achter het anker tegen te gaan. Ik denk dat ik de eerste ben in NL die zo'n ding heeft. Ben er erg blij mee en verwacht er veel van.
De voorspelde wind was er zeker. Desondanks lukte het ons met gereefd grootzeil en fok (plus maximaal strak en plat) bijna volledig op de gewenste koers zeer hoog aan de wind te varen. Met de huidige zeilen kunnen we veel hoger en sneller varen. Super maar heftig....Laatste stukje op de motor om de ondiepte voor de haven te vermijden en sneller binnen te kunnen zijn. De haven was gelukkig niet vol. Ik denk dat dit te maken heeft dat het seizoen voor de Denen aan het einde komt. Volgende week beginnen de scholen weer. Eerst puin geruimd in de boot: van alles was weer door de boot gevlogen.... 's Avonds pizza gehaald en moe en op tijd naar bed gegaan.
De volgende dag de fietsen gehuurd. Helaas kwamen er al snel donkere wolken..... We hebben een authentieke zout makerij bezocht. Zout uit een bron bij de zee wordt verwarmd (tegen kookpunt aan) en grove zout kristallen ontstaan dan. Het water wordt verwarmd met hout hetgeen een enorme rooklucht gaf. Niet erg gezond. Doorgefietst over het eiland. Allemaal wat vervallen, veel te koop, saaie huizen. Deens?? De regenwolken werden onweersbuien en wij werden door en door nat!! Dus geen aandacht meer voor omgeving. Het eiland heb ik wel gezien nu. Het enige leuke en mooie was haven met z'n goede faciliteiten.
6 augustus 2022 Grenå 56° 24' 50 N , 10° 55 50' E
In verband met de windverwachting naar de Deense oostkust gevaren wederom met veel wind. Grena heeft een grote havenplaats welke een goede tussenstop is op weg naat het noorden/zuiden of naar Anholt. Genoeg ruimte om te manouvreren in de haven. Je ligt hier tussen palen. De volgende dag naar naar het plaatje gelopen (3km). Hier werd ik niet vrolijk van: allemaal wat saai en vervallen. Het centrum was niet echt de moeite. Wil heeft weer wat kadootjes gekocht. Via de Lidl en langs een andere route langs hetwater terug (mooier) De hond kun je goed uitlaten bij de haven.
7 augustus 2022 Ebeltoft 56° 11,7' N , 10° 40 20' E
WAT EEN DAG! Het waaide weer flink en volgens de berekeningen zouden we aan of halve wind kunnen waren. De wind zou bij Ebeltoft ook wat afnemen. `Niets van dit alles: veel wind, zeer hoog aan de wind moeten varen en de wind bleef. Er zijn drie haventjes bij Ebeltoft. De eerste (middelste) lag vol. Alleen lag de kade zou een optie geweest zijn. Dus omgekeerd naar de marina. Ook die lag eigelijk vol. Een enkele nauwe box was beschikbaar met zeer weinig manouvreer ruimte en harde wind. Doordat we de draai niet goed konden maken door de harde wind moesten we er weer uit en gaan manouvreren in de nauwe ruimte. Wil kan varen al de beste maar dir was de combinatie van groot schip, harde wind, geen ruimte en niet voldoende bemanning echt te veel. Hierdoor schade opgelopen aan onze spiegel maar ook aan de andere boot. De eigenaar was terecht boos etc. Later alles voor de verzekering afgehandeld. Gelukkig toch nog een plaatje langszij gevonden. Onze schade zat gelukkig ruim boven de waterlijn. Met duck tape het gat afgedicht en onze vakantie kan voortgezet worden. Later zagen we dat in het noordelijkste haven wel ruimte genoeg was voor grotere schepen.
schade aan de spiegel onder de zwemtrap
's Avonds het authentieke plaatje bekeken. Gelukkig was dit moeite waard!
Helaas door het gebeuren wat slecht geslapen.
Leermoment: haven niet invaren als je niet kunt manouvreren en gelijk ergens langzij gaan liggen
8 augustus 2022 Korsor 8° 3,7' N , 11° 27 0' E
Er wordt een hoge luchtdruk gebied verwacht de komende dagen dus oosten en weinig wind. We besluiten langzaam richting Duitsland te gaan om de Elbe tzt goed af te kunnen varen. Vandaag veel de motor moeten gebruiken. Het hoge brug gepasseerd van ruim 60 meter!. We hadden geen zin in de jachthaven te gaan liggen en gelukkig zal ik in de Havneguide dat er ook ook een enkel aanleg plekje in hett centrum was. Dit klopte en was ook beschikbaar. Direkt naast het centrum. Ook niet echt inspirerend etc. Lekker sushi gegeten en de volgen ochtend weer boodschappen ingeslagen in de super direct naast de aanlegplek9
9 augusus 2022 Gamborgfjord 55° 27, 50' N , 9° 46 50' E
Deels op de gennaker gevaren. De wind nam nog verder af dus weer motoren.. Mooie baai gevonden en geankerd ter hoogte van Torphoved. Ik denk dat die in het hoogseizoen bomvol zal zijn. De volgende ochtend in stralende zon wakker geworden dus gelijk gezwommen. Blog weer aangevuld etc.
10 en 11 augustus Aerøskobing
De dag begonnen in de zon. Heerlijk. Na een lekkere wandeling rustig en op de motor naar de baai van Aerøskobing (west zijde) gevaren. Heerlijke rust en zon dag gehad. Zelfs ons zonnescherm gebruikt. Het plaatsje bekeken door eerst met het bijbootje naar het strand te gaan en daarna ruim 500 meter gelopen. De haven zelf was bijna helemaal vol. Voor mij schip kan gebruik gemaakt worden van ligplaatsen langs de kade (noordzijde). Nog beter lijkt mij de andere bijhaven aan de oostzijde en dan dubbel gaan liggen etc. Boodschappen gedaan bij de haven. Veel gezwommen etc.
Het plaatsje is meer dan de moeite waard. Tot nu toe het mooiste. Gezellig, veel eet en drink gelegenheden en alles zeer authentiek. Echt een aanrader!
Aan het strand staan gekleurde badhuisjes. Typerend voor deze plaats.
De volgende dag begonnen met een frisse duik. De komende dagen blijft het (te) mooi. De volgende dag nog maar gebleven ivm de mooie baai. Dus een heerlijk relax dag.
12 augustus Renburg (Duitsland)
Relatief op tijd vertrokken richting Kieler Bocht via een smalle vaargeul tussen de boeien naar Marstal. Het was even file varen in dit nauwe vaarwater. De volgende keer wil ik deze plaats bezoeken. De jachthaven ligt aan het einde van de haveningang. Op zee prachtige halve wind; weer genot op te varen, vooral nadat de zeilen goed getrimd waren ging het heel hard. De beslissing waar ze zouden over nachten werd bijgesteld. Besloten ivm met lange termijns weerverwachting door te varen het Kielerkanaal (100 km lang) op. Eerst even betaald bij de betaalautomaat. Pin pas werd niet geaccepteerd dus cash!. Je mag daar zelfs blijven overnachten tegen betaling. Gelukkig konden gelijk doorvaren de sluis in. De boeien moeten op de waterlijn en na een spring van hoogte kan de boot vastgemaakt worden aan ringen. Het sluizen ging snel. Snel doorgevaren naar Rensburg (km 67). Aan bakboord nog een goede ankerplaats gezien voor de volgende keer. Je kunt daar op tussen de palen liggen (voor en anker) bij de Flemhuder See (km 85,5). iets voor de volgende keer!. In Rensburg bij de jachthaven aangelegd. Prima plaats vlak bij het centrum. Goed restaurant aanwezig bij de haven (zie blog 2019). Indien het vol is dan kan aan SB bij een rustige jachthaven aangelegd worden of aan het begin aan BB bij een scheepswerfje ook overnacht nacht worden. Ze hebben nog steeds de lage gammele steigers. Bij Dücherswisch (km21,5) zijn er nog steeds faciliteiten om tussen de palen te overnachten.
13 augustus Cuxhaven (Duitsland)
Eerst boodschappen gedaan is het oude stadje. Echt Noord-Duits. Bij de bakker wel contant bestalen! Hierna het kanaal weer opgegaan. Erg warm door de zon en geen wind .De dieseltanksstation voor Brunsbüttel is weg. Aan melden voor de sluis heeft geen zin als er meer schepen liggen want ze reageren toch niet op de marifoon. We konden weer snel de overvolle sluis. Helaas lang wacht in de sluis. Vervolgens op de motor en met stroom mee naar Cux haven gevaren. Voor de havenmonding een stroom van 3 knp dus bijna dwars de haven ingevaren. Eerst biovrije diesel getankt (2,19 euro!). Aan het eind tegen de lange steiger gelegd zodat we de volgende morgen goed weg kunnen komen. Goede ligplaatsen met zijsteigers. De rechter hoofdsteiger is geschikt voor onze boot. 's Avonds heerlijke gegeten in de haven. Genoten van en enorm grote school. Weer goede prijs-kwaliteit.
14 en 15 augustus Norderney
Om vier uur vertrokken met de harde stroom mee. Het was niet goed. Eerste deel op de motor buiten de drukke vaargeul. Daarna de gennaker gehesen en genoten van het varen richting Norderney. Gelukkig was er een plaats in de haven die nu nog erg druk was. Ook hier geldt even rondvaren voor een plaats. In nood zn proberen in de bijhaven aan BB en dan ook aan BB want daar is wel een steiger. NB als je twee dagen blijft liggen moet je toeristen belasting betalen dus volgende keer 2x één nacht boeken
16 en 17 augustus Vlietland
Heel strak de stroom berekend. Precies bij het het begin van de vloedstroom naar binnengevaren. Van te voren ons aangemeld dat we van zee kwamen. We kregen echt het allerlaatste plekje toegewezen. De volgende dag helaas een keer regen. Mooi gelegenheid om wat te werken en te wassen
18 augustus Den Helder
Met de vloedstroom en ebstroom naar Den Helder. Twee uur voor HW vertrokken. De haven is te bereiken via een sluis die NIET continu werkt. Tussen de middag is die gesloten dus voor half twaalf aanmelden! Je komt te liggen in de oude marine werf. Interessant gebied met musea en voldoende horeca gelegenheden. Ook bij slecht weer goede plek om te verblijven. Centrum is op loopafstand. 's Avonds naar een restaurant geweesg en de volgende dag boodschappen gedaan in de binnenstad.
19 augustus Ijmuiden
Corine, Nol en Youri op bezoek gehad. Erg gezellig!
20 - 22 augustus Schevienngen
23 augustus Roompot
Voor anker gegaan bij de Roompot en de barbeque aangezet. Prachtig weer en weer genieten van het leven
24 augustus Burgsluis
Plan gevat om weer te gaan ankeren bij de Schelpenhoek. Ter plaatse was het onduidelijk waar de ondiepe vaargeul liep tussen of naast de staken. We wilden geen risico lopen bij laag water dus doorgevaren naar Burgsluis. Heerlijk en gezellig gegeten bij het Oliegeultje
Leermomenten:
- als het maar "wit" is op de kaart kunnen er doorheen ondanks dat het smal is
- steile rots, diep water er langs (dus aanleggen aan een rots kan)
- let op de wind kaarten: lokaal kan het heel anders zijn
- Lindeness ronden alleen met goed weer.
- in verband met de gangbare windrichting van west naar oost varen
- bij ankeren ook op pijpleidingen en kabels letten
- de NC Charts kaarten zijn goed in Zweden in combinatie met Navionics. De NV Charts kaarten van Noorwegen geven onvoldoende info (versie 2013/1014). De details ontbreken en navigatie markerringen zijn niet duidelijk. Navionics kaarten oid zijn een must
- hou rekening met de schoolvakantie; met name in Denemarken (en Zweden) stuk rustiger in augustus
- havens in Denemarken zijn ingesteld voor kleine (smallere) boten












Geen opmerkingen:
Een reactie posten