Zeilvakantie Frankrijk 2016

2 juli 2016 Lelystad - IJmuiden
De voorbereidingen zijn klaar. De boot is in topconditie en er is genoeg proviand om een lange zeiltocht te gaan maken. Om vakantie dagen te winnen hebben we besloten de boot alvast naar Scheveningen te brengen. We zijn naar Ijmuiden gegaan waar we 's avonds traditioneel een visje op het strand hebben gegeten. 

3 juli 2016 IJmuiden - Scheveningen
's Morgens vroeg vertrokken naar Scheveningen waar we de boot in de passantenhaven achter gelaten hebben. Eline heeft ons opgehaald en 's avonds hebben thuis genoten van een heerlijke barbeque ivm met Eline's verjaardag.

7 juli 2016 Scheveningen - Oostende
Helaas zijn de lange termijnsvooruitzichten niet gunstig: zuid-westen wind! Hopelijk gaan de wind nog wat draaien en dan kunnen we alsnog beslissen waar we naar toegaan: Frankrijk of Zuid-Engeland. Aan het begin en eind van de vaartocht kunnen zeilen. Zoals iedereen weet houden we niet van opkruisen tegen de wind als we een lange tocht moeten maken. De afstand naar Oostende is 80 mijl dus  dan wordt al snel de motor bijgezet.  's Avonds waren we op tijd in de Mercator marina waar naar het voetbal hebben gekeken naar het voetbal.
Erik heeft last gekregen van een forse koortslip die maar niet wil genezen. In tot overmaat van ramp ook nog een allergische (?) reactie aan zijn handen en in zijn mond. Mogelijk is dit ontstaan door de taxus snoeien de avond voor vertrek. De handen vertonen pijnlijke blaasjes die ook in zijn mond zitten! Hierdoor kan hij de komende dagen geen hard en scherp eten tot zich nemen omdat dit te veel pijn doet en zijn mond uitbrandt.

8 juli 2016 Oostende - Duinkerken (Fr)
Harde wind uit het zuid-westen dus maar weer de motor bij. Gelukkig geen lange afstand en dus op tijd binnen. Wederom bij Port du Grand Large gelegen. 's Middags lange wandeling gemaakt in de badplaats naast Duinkerken waar een etappe van de Tour de France de Voile was met trimarans.
Heerlijke (kleine) Duinkerkse mosselen gekocht en met een lekker wijntje opgegeten.

9 juli 2016 Duinkerken - Boulogne sur Mer
Helaas weer op de motor vertrokken in verband met de zuid-westen wind die precies op de vaarroute stond. Voor al bij Cape Gris Nes was de zee onrustig. We hebben weer flinke klappen gemaakt. Maar eind van de dag nog heerlijk hard kunnen zeilen met een zeer stevige wind. Doordat we op tijd in de rustige jachthaven lagen, hebben eerst twee tongen gekocht die we 's avonds  in de roomboter gebakken hebben.

10 juli  2016 Boulogne sur Mer -Dieppe
Opnieuw een paar uurtjes op de motor tegen de wind in. Gelukkig draaide de wind wat zodat we met volle wind en zon het grootste gedeelte hebben kunnen zeilen.
's Avonds bij een bar naar Frankrijk-Portugal gekeken. Heel apart om te zien hoe de Fransen het voetballlen beleven. In ieder geval niet zoals bij ons: in NL is het meer een orange gekte. Door verlies van de Fransen was de avond daarna snel over en stil

11 - 12  juli 2016 Dieppe
In verband met verwachte windkracht 6-7 zijn we niet uitgevaren.  Eerst wat aan de boot gewerkt en administratie gedaan en 's middags een lange wandeling gemaakt langs de kust en door oud Dieppe.

13 juli 2016 Fécamp
's Morgens nu eens west Bft 5. Vooral het laatste stuk goed kunnen varen met deze wind.
In de haven is het onrustig door de deining tgv de westen wind 5. Gelukkig zijn er hier aan gewend. Maar je kunt voorstellen dat het flink te keer kan gaan bij NW 5 en hoger. Ook het invaren is dat niet ongevaarlijk. Traditioneel even bij de "monnikken" langs geweest voor een fles DOM likeur.
's Avonds lekker visje gegeten op de boot en nog langs het keizel strand gewandeld.

14 juli 2016 Cherbourg
Uiteindelijk een keer west-noordwest Bft 4-5. Bewolkt en ook nog een flinke bui over ons heen en dan nog een lange weg te gaan. Gelukkig kwam de zon door en het werd een prachtige zeildag. De wind draaide in de tijd wat. Helaas was Cherbourg niet te bezeilen dus de motor erbij. Nu tegenwind met hoge golven. Niet erg comfortabel.  Tot overmaat van ramp ook nog een vissersnet met twee boeien er aan vast onder de boot.  Gelukkig zagen we het gelijk dus motor acuut stop. Gelukkig liet het net vanzelf los. Dat was geluk hebben.  De haven lag erg vol; gelukkig nog een plekje gevonden langszij achter in de haven. Het viel ons wel op dat de havens steeds duurder worden hoe meer we naar het zuiden gaan.

15 - 16  juli 2016 Guernsey
's Morgens iets te laat weggegaan. Het bleek toch nog een stuk varen te zijn alsvorens wij de Cape de la Hague konden passeren om dan vervolgens door "The Race" te gaan met een forse stroming van 5 knopen.  Gelukkig was de wind eindelijk naar noord west gegaan dus ter plaatse geen enorme golven. Prachtig zeil weer met zon en wind uit een goede richting. Bij de Kanaal eilanden is het altijd goed uitkijken doordat het verval ruim 8 meter kan zijn. Dus het ene moment steken de rotsen boven wat uit en een paar uur later ziet je alleen maar water. Dus goed kaartlezen en navigeren. Echt uitdagend.
We konden in de binnenhaven van St Peters port liggen alwaar we opgewacht werden door de buurtjes Paul en Saskia die een vergelijkbare zeiltocht maken. Natuurlijk weer samen gezellig geborreld  De volgende dag het eiland bekeken op de motor (250 cc Honda) met Wil achterop. Gelukkig hebben we ervaring meer. Paul en Saskia op de scooter. Het huren van de motor bij Millards was goedkoper dan huren van e-bikes!. We hadden het tochtje vroeger wel eens per bus gedaan maar dit is veel leuker. Je beleeft het landschap veel intensiever. Wel was het goed opletten ivm links rijden. We waren blij dat geen fietsen gehuurd hebben omdat de oost kust plaatselijk veel te steil is fietsen. 's Avonds met de buren uit eten geweest nadat we van te voren onze schepen in de buiten haven hebben gelegd omdat we anders niet over de drempel konden ivm met het getij.

17 juli 2016 Granville
Eerst vanaf mijn zusje Corine gefeliciteerd met haar verjaardag. Prachtig weer. Lichte wind uit een goede richting.  Super!! De gennaker er bij gezet. Langs Jersey gevaren richting Frankrijk (zuid Normandie) Helaas viel de wind weg. Nog even de spinnaker uitgetest. Toch weer lastig omdat we daar nog duidelijk minder ervaring mee hebben. Leerzaam voor ons en we zagen dat  we de volgende keer een neerhaler er bij moeten zetten etc. Juist toen we het zeil binnen wilde halen, begon het te waaien. Hierdoor  kostte het wat moeite omdat we geen "slurf" oid hebben. De spinnaker kwam in het water terecht en moest dus later gedroogd worden.  Er ontstond hierbij een scheurtje in het zeil die we later zelf geplakt hebben.
Bij invaren van de haven hadden we het gevoel dat we hier hier eerder geweest zijn. Maar wanneer dan??? We hebben nog een bezoek gebracht aan de oude stad. Erg leuk. Eten gehaald bij de triaiteur en heerlijk gegeten.
In de almanac staat dat er 2 uur voor en na HW over de drempel gevaren kan voren. Volgens mij is bijna drie uur nog mogelijk.

18 juli 2016 St Malo
Gelukkig was de supermarkt bij de haven op zondag open voor brood en daarna onder ideale omstandigheden gevaren naar St Malo. We hebben de hengel tevoorschijn gehaald maar de visjes wilden niet happen. Prachtige kust. We zijn blij dat we niet naar Engeland zijn gegaan.
We waren op tijd bij de stad en via een sluis in de stadshaven gekomen met een prachtig uitzicht op de stad. Lekker rondgewandeld is deze mooie stad en gamba's gekocht voor op de grill plaat. Wat was het weer lekker.
Internet is en blijft een probleem in Frankrijk: geen bereik, foute codes etc. Volgende keer een Wifi versterker meenemen of gebruik maken van buitenlands internet bundel??

19 juli 2016 St Quay
Een echte zomerse zeil dag met alle windsterktes en windrichtingen. 100% genieten dus. Navigeren tussen de rotsen door op onze Ipad met de app van Navionics UK-Holland. Wil kan er zeer goed mee werken en is er helemaal aan verslaafd. Natuurlijk ook weer de spinnaker uitgebreid uitgeprobeerd. We maken nu ook gebruik van een neerhouder en hebben besloten de het loef blok op de middenbolder te plaatsen. Helaas nam  de wind plotseling snel toe waardoor we het zeil snel moesten laten zakken hetgeen wat moeizaam ging zonder slurf o.i.d. Resultaat een lange scheur ter hoogte van het onderlijk. Dat wordt dus weer plakken en na  de vakantie weer werk voor de zeilmaker. Wederom vriendelijk, gastvrij en behulpzaam ontvangen in de haven. Langs de kust en mn in havens goede ervaringen met de Fransen. Natuurlijk weer gewandeld en van de zon genoten onder  tropische omstandigheden.

20 juli 2016 Lezardrieux
Lekker gevaren langs de mooie kust. Goede wind op weg naar Lezardrieux, een plaats aan het begin van een rivier. Prachtige huizen aan de kant en ook voldoende ankerplaatsen. Hierbij langs Ile de Brehat gevaren waar ook goed aan de west en oost kant geankerd kan worden. We  hebben in de buiten haven aangelegd. De binnenhaven is was vol en wat klein voor ons schip en bood géén voordeel omdat je eerst ook nog over geen drempel moet ivm het getij. Het centrum was bereikbaar na een klim van 500 meter. Goede supermarkt etc aanwezig dus wat Bretonse biertjes ingeslagen. Vanuit dit plaatse is (per fiets) ook Paimpol etc goed te bereiken,

21 juli 2016 Guernsey
's Morgens vroeg vertrokken met eerste daglicht op een bewolkte dag.  De wind is gedraaid naar zuid-west zodat we het eerste stuk konden varen. Onderweg op zee nog gecontroleerd door een douane boot die per marifoon vroeg naar onze gegevens (naam schip, home port,  vertrek- en aankoms haven aantal opvarenden etc). Schijnbaar was dit voldoende en zagen wij er betrouwbaar uit. Helaas zakte de wind weg dus het laatste stuk weer op de motor. In Guernsey eerst getankt. Dat is nog eens leuk: 150 liter diesel voor 100 euro!!.Wij zijn in de buiten haven blijven liggen zodat we de volgende ochtend vroeg kunnen vertrekken. De steigers hebben echter geen elektriciteit. De binnenhaven haven heeft namelijk ook een drempel. Rustig de plaats bekeken en heerlijke tonijn gekocht aan de zuidkant van de haven bij  Surf  & Turf. Aan de zuidkant van de haven is ook een goede ankerplaats voor bij zuid en westen wind.

22 juli 2016 Poole
Weer vertrokken bij de eerste zonnestralen. Geen wind dus op de motor en de stroom mee langs Alderney. Ondanks de afwezigheid van wind toch een onrustige zee door de zeer sterke stroming. Tot en met de shipping lane op de motor en daarna  met de gennaker verder. Voor de kust begon het echt te waaien maar door de sterke tegenstroom schoten we weinig op. Blij dat we een goede motor hebben. Misschien de volgende keer vlak langs de kust varen om de stroom te vermijden. Langs Studland bay gevaren alwaar een goede ankerplaats lijkt te zijn met zicht op de witte kalk rotsen.
Poole ligt aan een binnenwater met getij. Na aanleggen in de Marina, waar we telefonisch een plaats gereserveerd hebben. Na aankomst een regenbuitje gehad.
's Avonds was er een schitterend vuurwerk boven het water. Wij konden vanaf ons  schip alles perfect bekijken. Het plaatsje heeft een mooi oud centrum en het nieuwere gedeelte heeft erg veel (on-Engels) gezellige eetgelegenheden. Ook zijn er ruim voldoende mogelijkheden om inkopen doen. We hebben ons verbaasd over alle mensen die op de kade liepen. Alleen typische Engelsen met hun outfit, gewicht etc. Het leek wel Volendam. Genoeg mogelijkheden om een pint te nemen etc.
Eindelijk weer eens goed internet maar dat mag ook wel gezien de ligprijzen in Engeland.
Gelukkig staat de Engelse pond lekker laag.

23 juli 2016 Lymington
Prachtige dag. Eerst de stad ingegaan. Zeer levendig en goed voor een regenachtige winkeldag.
Langs de chandlery gegaan voor een Imray kaart C4, zeilhandschoentjes en een nieuwe Tilley hat. De vorige had zijn model verloren nadat die in de droger was geweest en daar kunnen nou net niet tegen.
Tevens een bezoekje afgelegd bij scheepswerf van Sunseeker en een afspraak gemaakt voor Eline en Sandere om er een uit te zoeken(dubble income - nod kids). Hierna naar Wight gevanren onder ander langs de Needles. Echter bij de ingang van de Solent met een bootsnelheid van 6- 7 knopen gewoon stilliggen door de sterke tegenstroom. De SOG was langere tijd slechts 1 -2 knopen terwijl we het gevoel hadden van hardvaren. Hierna naar Lymington gevaren waar met moeite nog een plaatje konden krijgen aan de buitensteiger bij de Lymington Yacht Haven. De volgende marina biedt geen voordeel en is duurduur. Volgens de havenmeester is er voldoende diepte in het dorp bij de drijvende pontoon en aan de naast liggende voo/achter moorings  voor 42 foot schepen (HM).
(reserveren). 's Avonds onze eerder gevangen makreeltjes opgegeten.

24 juli 2016 Cowes
Eerst de historische markt op zaterdagochtend bezocht na een lange wandeling lansgs de kust. Goedkope antieke glaasjes gekocht. Wil weer helemaal blij. Tevens twee zeer grote tongen gekocht voor het avond eten bij een viszaak in het centrum. Via de mooi zeiltochtje naar Cowes gevaren: het mekka voor het wedstrijdzeilen. Voor de kust veel kleurijke boten gezien die aan wedstrijden mee doen. De Solent is een prachtig zeilwater omdat er veel stroom is en aan beide kant een mooie kust is. Voor Cowes zijn zowel aan de oost en westzijde moorings waar gebruik van gemaakt worden bij niet te veel wind. De boot bij Sherperd Wharf aangelegd waar we helemaal klem lagen. Wil heeft ons schip er weer fraai ingemanouvreerd. Wel wat onrustige plaats door de langsvarende schepen. De volgende keer eerst tel aanmelden? Eind van de middag zeer lange wandeling gemaakt langs de kust. Een aanrader. Newtown was te veel ver om te lopen gezien het tijdstip van de dag (Erik blij).

25 juli 2016 Littlehampton.
Met wind in de rug weer een beetje richting Holland. We hadden geen zin om de bekende havens aan te doen dus besloten om met hoogwater Littlehampton aan de doen dat de droogvallende ingang heeft. Vriendelijk en behulpzaam ontvangen door de havenmeester is ons welkom heette. Van te voren even telefonisch overleg gehad of er voldoende water was bij de ingang en bij de visitors steiger. De lokale haventjes vallen allemaal droog. Er is een zeer sterke ebstroom aanwezig van 4-6 knopen. Volgende keer gaan we het natuurgebied aan de west kant bekijken.

26 en 27 juli 2016 Eastbourne.
Weer forse wind in de rug in de richting van Eastbourne langs de Seven Sisters en Beachy Head (één van de mooiste kapen met hiervoor  een vuurtoren in het water. Bij aankomst onze diesel tank maximaal gevuld met rode diesel. Helaas niet zo goedkoop als op Guernsey.  's Avonds voor de verandering Indiaas gegeten. De volgende ochtend even inkopen gegaan bij de Asda, een gigantische supermarkt open van 7-24 uur. Ideaal om de voorraden aan te vullen op weg naar het zuiden. HIerna aan de zeer lange wandeltocht gaan maken langs de kust via Eastbourne naar Beachy Head, Seven Sisters en Bridging Gap. Helaas wat verdwaald maar we kwamen uiteindelijk goed uit bij Bridging Gap. Dit is een zeer klein plaatje tussen de kalkrotsen waar de rotsen elk jaar 1 meter verdwijnen in zee met als gevolg dat in de tijd huizen in zee storten. Vervolgens langs de kust over de zeer steile rotsen naar Beachy Head gelopen. Een indrukwekkende wandeling die alle ontberingen van de ochtend weer goed maakte.  Veel mooie foto's gemaakt vanaf de rand van de kalkrotsen en van de mooie vuurtoren in zee. Bekende plek voor zelfmoord: de politie was op dat moment ook in gesprek met een potentiele springer. Een prachtige dag die ons bij zal blijven en de volgende keer als wij weer langs Beachy Head varen zullen we hier zeker aan terugdenken.

28 juli 2016 Duinkerken
Een dag om niet te vergeten. Alles goed voorbereid wat betreft stroom,  windsterkte etc.  Voorspelling 4-6 Bft west. Wind in de rug dus dat schoot op. In de Dover Strait begon de wind steeds meer toe te nemen evenals de golven de begonnen te breken mede door het effect van stroom tegen wind. Maximaal gemeten wind 38 knp!. Leuk was het niet. Aangelijnd, alle afsluiters dicht etc.Uitwijken naar een andere haven was geen optie want we zaten midden op zee. Als zeilend op de gereefde genua de vaargeul overgestoken. Wat is AIS toch prettig vergeleken met de radar. Eenvoudig kan de CPA etc bepaald worden.  Langs de Franse kust weer de stroom mee en de wind nam wat af. Weer bij Port du Grand Large overnacht.

29 juli 2016 Blankeberge
's Morgens vroeg vertrokken met de stroom mee naar Belgie. Voor de afwisseling niet naar Oostende maar naar Blankeberge. Tussen de pieren door gevaren (zie ook de foto van de blog). Voldoende diepte bij de ingang. Keuze uit 4 jachtverenigingen en een oude en nieuwe haven. Wij hebben gelegen bij de Royal Yachtclub gelegen met als voordeel snel in de stad en op de pier. (Idem voor VNZ club). Het centrum bekeken hetgeen we in het verleden nooit hebben gedaan. Het strand en boulevard is gezelliger dan die van Oostende. Hier komen we nog eens terug in de toekomst. 's Avonds overvallen door enorme regenbui dus kledder nat terug op de boot.

30 juli 2016 Scheveningen
Van te voren goed het vertrektijdstip bepaald: met slack weg en hierna volledig de stroom meegeahad bij 6 Bft voor de wind. In 8 uur in Schevingen aangekomen: sneller kan echt niet.
"s Avonds bij de Catch (Simonis) gegeven. Hele aparte ervaring: de drukte, type mensen, veel personeel en vooral het heerlijke eten. Grote fruit du mer genomen! Dit was echt genieten!. De was echt  niet de laatste keer dat we daar geweest zijn...

31 juli 2016. Lelystad.
De wind is gedraaid! Na vele dagen zuid-west etc nu noord dus op de motor maar met zon richting Lelystad. In Ijmuiden helaas weer afscheid moeten nemen van het zoute water. Maar de plannen voor volgend jaar worden al gemaakt (Noorwegen of Oostzee?

Totaal 1060 mijl  (93 motor uren)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten