Zeilvakantie Seine baai en Normandië 2023

Reis met avonturen

In dit verslag alleen de hoogte- en dieptepunten, ervaringen en leermomenten. De zeilvakantie wordt gekenmerkt door continue noordelijke wind met alle gevolgen van dien tijdens onze reis naar Zuid-Bretagne.

Cadzand

De haven ingang is aan de noord-west zijde. Bij harde noordelijke wind kan het voor de ingang erg onrustig zijn. Ook voor ons wat dat gevolg. Toch was het geen probleem. Eenmaal binnengekomen gingen we naar de aangewezen box. Gezien de weersomstandigheden kunnen je dan het beste met de kop naar de uitgang liggen. Vlak voor het indraaien van de box sloeg de motor af!! Hierdoor waren we stuurloos maar gelukkig konden op de wind een box invaren aan lager wal zonder schade dankzij de goede vaarkunsten van Wil. Toen we vastlagen zagen we dat een fokkeschoot in de schroef terecht gekomen was. Met langzaam achteruit en vooruit gas geven en gelijktijdig trekken aan de schoot gebeurde niets. Erik had niet veel zin om met deze koude harde wind onder de boot te gaan werken. Via via zijn we in contact gekomen met een duiker  Bram Karels die de volgende dag het water inging.  Doordat het water zo lang stond in de haven cq de haven was in de tijd dichtgeslibt  zat hij met z'n knieen in de modder met erg slecht zicht. Ruim een uurtje later kwam ook de boot weer los uit het zand en kon hij erbij. Met veel moeite heeft hij de lijn kunnen verwijderen. Onze dank was groot. De prijs viel erg mee. Blij dat ik het zelf niet geprobeerd heb. 


Mede door de langdurige noordelijke wind was de haven deels dichtgeslibt. Alle boten lagen 2h voor en na LW vast. Iets om rekening mee te houden bij in- en uitwaren! Vooral bij binnenkomen bij LW kan dit tot grote problemen leiden. E.e.a. is mijn inziens nergens bekend gemaakt. Zelf heb ik het tijdschrift/website van Zeilen hierover geinformeerd. Of ze er iets mee doen, weet ik nog niet.  Informeel heb ik vernomen dat ze volgend jaar de haven gaan uitbaggeren.


Door de harde noordelijke wind lagen we erg onrustig door de deining. Vooral 's nachts hadden we er last van. Krakende lijnen en harde schokken verstoorde onze nachtrust. Daarom zijn we in de achterkajuit gaan slapen hetgeen iets hielp. Alleen bij LW was het rustig omdat de boot vastlag in de modder.

Oostende

Op weg gegaan naar Oostende om daar de nacht door te brengen. Helaas bleek de laatste sluisschutting bij de Mercator haven om 17.00 uur te zijn in het voorseizoen en in het hoofdseizoen 18.00 uur. Volgens mij was dit vroeger veel later! Ook hier is waarschijnlijk een bezuiniging doorgevoerd. Dus omgekeerd en voor de eerste keer in bijna 20 jaar bij de Royal Belgian Sailing Club aangelegd. Hier schommelen de steigers altijd flink door de deining van de zee en passerende boten. Tegenwoordig is ook hier helaas betalen met I-Marina. Een praatje met de havenmeester is er dus niet meer bij.

Duinkerken

De jachthaven Port du Grand Large is in de tijd niet veranderd. Gewoon aanleggen langszij. We is er veel bijgebouwd rondom de haven. Het is er erg opgeknapt. Goed gebied om de hond uit te laten. Eventueel de volgende keer het museum bezoeken over de oorlog.

Boulogne sur Mer

Vorig jaar is haven ernstig beschadigd door spuiwater. Alles is op nieuw aangelegd. Goede vingersteigers etc. Ook de omgeving rondom de haven zijn ze flink aan het renoveren. Leuk om de veranderingen in de tijd ook hier te zien. We zijn namelijk hier al meerdere keren geweest

Dieppe

Het bleek maar weer eens dan windvoorspelling niet betrouwbaar zijn. Zelfs Predictwind gaf geen harde wind aan. Het matige noordelijke wind vertrokken. De gennaker heeft ook lekker zijn werk kunnen doen. Echter in de tijd nam de wind toe tot gemiddeld 6 BFt gepaard gaande met steeds hogere golven. Dit laatste is niet lekker bij het invaren van deze haven. Er ligt wel een golfbraker aan de zuidzijde maar daar heb je niets aan bij noordelijke wind. Met volle zonder problemen vaart de haven ingevaren op de motor. Spectaculair! 
Er waren nu al weinig plaatsen voor passanten.  Steiger 7 en 8 zijn voor passanten. Na aanmeren bleek het erg onrustig zijn door de deining. Als het hier echt hard waait, is het volgens mij niet te doen omdat de boten niet alleen van voren naar achteren bewegen en andersom maar ook naar opzij waardoor de masten elkaar kunnen raken! Bij harde noordelijke wind moet je zeker niet aan de lange noordelijke kant van steiger 8 gaan liggen. Je doet geen oog dicht etc. Schade lijkt mij niet uitgesloten

Le Havre

Opnieuw bleek de windvoorspelling niet te kloppen. Wederom harde noordelijke wind waardoor wij volledig voor de wind moesten voor varen. Met de bully tally het grootzeil geborgd en de genua te bak gezet op de boom. Wat gingen we hard; de boot planeerde zelfs met grondsnelheden van meer dan 10 kts.
Helaas één keer een klapgijp gekregen bij een windshift waarbij de bully tally zelfs brak. Dat was schrikken! Bij de haven alles weer binnen gehaald. Echter de onderlijn van het grootzeil bleef haken: KNIK IN DE GIEK! Balen maar gelukkig geen persoonlijk letsel opgelopen. 
De jachthaven van Le Havre is prima. Direct bij invaren zijn de steigers voor visiteurs aanwezig.
Bij de enige watersportzaak van de stad (Accastillage) gaan informeren naar de mogelijkheden om de giek te vervangen. Geweldige service gehad en prima geholpen. Helaas levertijd zeven weken! Wel was er een tweede handsje beschikbaar in een andere haven die te kort etc was. Geen optie voor ons.
We  hebben besloten om niet verder naar Bretagne door te varen maar enkele zeer leuke plaatjes in de buurt te bezoeken. Zodra de wind minder is en ook niet meer uit noord(oost) komt, gaan we terug (deels) op de motor. We hebben toch nog drie weken.  Helaas komt de wind de laatste weken continu uit noordelijke richtingen! De wind zal toch wel een keertje draairen?? De genua kunnen gewoon gebruiken en het grootzeil ook mits minimaal driekeer gereefd. Dus nu maar hopen op een warme zuid westelijke wind.
We waren meer dan 10 jaar geleden ook een keer in Le Havre geweest. Opmerkelijk mooie moderne stad met veel architectuur, gezelligheid, winkels etc. Goede plaats om de boot tijdelijk achter te laten. Eveneens prima haven voor op- en afstappers. Er stopt namelijk een TGV in Le Havre. Helaas wel een kiezel strand. Echt een zeilmekka met z'n vele zeilscholen.




                 

                                                                                                

Quistreham

Haven aan de noord kust van Normandie. welke altijd goed aan te varen i. Diep kanaal en gemarkeerd recht oor de ingang. Aan BB twee gammele wachtsteiger die een enorme herrie maken waar je gek van wordt. Echter vlak voor de sluis is een nieuw haventje aangelegd waar je beter kunt wachten en in de toekomst ook kan overnachten. Diepte weet ik niet. Ik sluit niet uit dan je bij LW vastligt met de kiel. De sluit werkt 2H voor en na HW. Vast maken aan verticale staalkabel. Direct na de sluiis aan BB een prima jachthaven. Aanleggen aan de zijde. Goede havenmeester. Ideale haven om de boot daar achter te laten! 
"Goedkoop" tanken kan aan noord/oost  zijde van het kanaal. De plaats heeft veel faciliteiten voor scheepsonderhoud. `Zoiets heb ik nog niet eerder in Frankrijk gezien. 
Via het kanaal moet men naar Caen varen in colonne varen. Drie maal daags gaan de bruggen open en in het hoogseizoen zo nodig nog een keer extra in de avond.Dit kun je navragen in de sluis of jachthaven.
In Caen lig je midden in een grote stad met veel winkels!!. Aanleggen bij de E steiger (kort) of als alternatief langzij of aan de F steiger. Je hebt dan wel een pasje nodig. Het havenkantoor is echter beperkt open. Prima haven om verwaaid te liggen met vele mogelijkheden. Uitstekende E-bikes gehuurd bij NormandieBike en de o.a de oorlogstranden bezocht. Na het verblijf weer naar de haven van Quistreham gegaan om de sluis op je juiste moment te kunnen passeren. De sluis is namelijk 3h voor en na HW werkzaam. 
Quistreham heeft een perfecte vismarkt. Voor de kwaliteit en de prijs moet je wel even langs gaan. Het centrum is is ook een kort bezoek waard.

Deauville/Trouville

Hier waren we ruim 12 jaar geleden ook geweest. Destijds waren we onder de indruk van het mondaine gehalte van Deauville. Het centrum is nog steeds erg leuk met vele mooie winkeltjes en dus echt de moeite waard. Er is een erg groot strand.
Deauville is 2h voor en na HW alleen een te bereiken. De vaargeul valt buiten de tijden geheel droog. Ruim van te voren de boeien lijn volgen en om in de Marina te komen naar SB afslaan tussen een  rode en groene boei. De sluis staat dan open. De steigers etc zijn in de tijd wel minder geworden. Ook de stroom werkte niet altijd. Wel gunstig gelegen voor het strand.
Alternatief is de haven in het centrum. Recht doorvaren en door de keersluis gaan en dan kom je in de eerste haven. Je moet tussen de hoge toren door nadat de brug geopend is. Deze haven heet Bassin Morny. Aan BB is een lengte steiger met voldoende aanleg mogelijkheden. Vanuit deze heven ben te voet sneller is Trouville. De plaats is zeker zo leuk en vooral geschikt om te gaan eten. Op woensdag en zondag is er een grote markt langs de kade die de moeite waard is.Bij LW liggen de boten in de modder tegen de kades aan.  Bij Marches des Poissons kun je echt Fruit de Mer eten. Zelf uitkiezen en dan smullen!! Wij hebben extra grote garnalen gekocht voor thuis. De volgende keer gaan we er absoluut naar toe maar niet op zondag. 


Honfleur

Ook al zo'n bijzonder plaats om naar toe te gaan. Hier waren we ooit ook geweest. Belangrijk is om te weten dat je bij LW niet door de sluis kan.  Je moet dan bij boei no 19 rondjes varen of voor anker gaan. Er staat wel een sterkte stroom  (2knt)  vanuit de Seine.  Om in de Vieuw Bassin te komen moet je een burg passeren.Je bent dan echt een toeristische vermaakt. Vele tientallen foto's worden door de toeristen gemaakt. Om verlegen van te worden:  gewoon doen als of je het normaal vindt. Men kijkt met verbazing dat Wil stuurt. Er zijn maar 6 plaatsen voor bezoekers! Alternatief is vlak voor deze haven aan SB aan te leggen in de Avant Port. Mooie parken om de hond uit te laten. De Vieux Bassin is echt bijzonder. Allemaal restaurant en cafe rondom de haven. Wat gezellig en wij als middelpunt in de haven aan de oesters en bubbels
De brug naar Le Vieux Bassin gaat niet altijd open: zie vaarwijzer en almanac.  Extra opening om 15.30 en in het weekend ook 14.30 uur.













Le Havre

Het toegangspasje was van de vorige keer nog werkzaam.

Fecamp

Vanuit Le Havre naar het noorden passeer je de overslaghaven Antifer die relatief ver uitsteekt in zee. Een klein stukje verder is Cap d' Antifer. Wat is het hier toch altijd drama en vooral deze keer. Je ziet de onrustige zee al van verre komen met hoge golven en ronddraaiende stroom. Als er dan ook nog windkrachg 4 meer is, is het hier echt geen pretje! We hebben dit nu meerdere keren moeten ervaren en vooral deze keer met windkracht 5-6 Bft......
In Fecamp is er voor grote boten weinig plek aan de korte steiger. Bij veel wind is het lastig om er in te draaien. Het beste is langszij te gaan liggen aan de kopse kant indien mogelijk. Helaas er maar weinig plaatsen. Lijkt mij een probleem voor het hoogseizoen.

Dieppe

Wat een verschil met vorige keer nu er geen wind is in de haven. Ook waren er nu aan de zuidkant van steiger 9 en noordkant van 10 aanleg mogelijkheden. Bij harde wind zijn deze plekken minder aantrekkelijk. Bij steiger 8 heb je aan de zuidkant ruim voldoende ruimte om te manouvreren en zonodig aan de noordkant langszij.

Boulogne sur Mer

Op zee zagen we twee keer een rubberen boot afgeladen met mensen op weg naar Engeland(?). Ik schat de afstand bij Boulogne - Engeland daar nog ongeveer 40 km is. Gezien de stroom langs de kust is dit lastig om Engeland te bereiken als je geen goede motor hebt. Je moet ook twee keer de shipping lanes passeren alwaar enorme grote boten met hoge snel varen. 
Wel een ethisch dilemma: wat moeten we er mee?  Helpen, mensen overnemen aan boord etc etc?? Gelukkig werden ze benaderd door een Franse kustwacht bootje die er paar rondjes erom draaiden en vervolgens er weer van door gingen. E.e.a. is volgens mij niet in overkomst met de internationale afspraken tussen Frankrijk en Engeland.

Duinkerken

In voorseizoen is het restaurant niet dagelijks open

Nieuwport

Opnieuw vastgesteld dat deze haven het meest gunstige is (aan het eind rechts; VHF 31) De haven is vernieuwd met veel fraaie steigers. Ook de restaurant van  de jachtclub is ook niet niet altijd open.

Cadzand

Persoonlijke afspraken gemaakt met de havenmeester....

Roompot

Nederlandse primeur: anker zeil van Lundh Sails (SE) 

Hoogstwaarschijnlijk zijn we de eersten die zo'n zeil gebruikt hebben.Vorig jaar gekocht in Zweden. Daar wordt veel gebruikt gemaakt van gemaakt. Groot voordeel is dat bij veel wind veel minder om het anker draaiut en zwiert. Hierdoor komt er ook minder kracht op het ander.  Ook lig je 's nachtss veel rustiger. Geen geklik of gekraak meer van de anker ketting. Goed voor de nachtrust en de veiligheid. Wel even uitzoeken hoe het zeil aangebracht moet worden. In ieder geval goed hoog en strak. Je hijst het zeil via de achterstag en kraanlijn. De afname van het zwieren is > 80%!! We zijn er ontzettend blij mee.

 








Grevelingen 

In de jachthaven van Bruinisse de kleinkinderen ontvangen. Ideale haven met speeltuin, zwembadje en strandje. Puur genieten
Ook een paar nachten voor ander gelegen bij het strand ter hoogte van Scharendijke. Wel bij harde wind los geraakt en afgedreven naar de mosselkwekerij.  Gelukkig wel 's nachts op tijd opgemerkt en opnieuw geankerd.
In Brouwershaven (oude haven) de giek laten vervangen bij Bijl Watersport. Uitstekend adres waar je plezierig en vooral goed geholpen wordt. Ook het deklicht gerepareerd etc.
NB nu standaard giek dus oude  nummer van vorige giek gebruiken bij aanvullende informatie etc

Sint Annaland

Weer terug op ons bekende stekje na 600 mijl gevaren te hebben. Volgende jaar gaan we opnieuw een poging doen op Bretagne te bereiken. Nu al zin in!


Leermomenten:

- de Fransen zijn toch erg aardig
- bij harde voor de wind: snel grootzeil weg en alleen op de genua
- eind mei en medio juni zijn er nog wel voldoende ligplaatsen
- diesel niet duurder dan aan de weg
- Tides planner is CET (NL tijd)
- Tidechart web-app is Engelse tijd dus 1h erbij doen
- Predict wind is de beste app voor het weer.
- Anker alarm app gebruiken in combinatie met powerbank; Veiliger en geruststellender.
- Bij windkracht 3 of meer ankelzeil hijsen






Geen opmerkingen:

Een reactie posten