Vrijdag 7 juli 2017 Makkum 21332 + 36 nm
De vakantie is begonnen. Deze keer zonder kinderen maar met Joep, onze scheepshond. Heerlijk uitgeslapen op onze eerste vakantie dag. Prachtig weer maar helaas geen wind. Wel veel Ijsselmeer mugjes! Rustig naar Makkum gevaren op de motor. Genoeg tijd om alles klaar te maken voor de lange tocht naar Noorwegen. De kaarten zijn geupdated op de computer. In Makkum de dieseltank maximaal gevuld en ook nog een reserve jerry can zodat we zonodig geheel op de motor kunnen varen. 's Avonds naar de plaats gewandeld en lekker gegeten bij het Posthuis. Morgen ochtend gaan we met hoog water via Kornweerderzand over de Boontjes zodat met maximale stroom mee over het wad kunnen varen richting Vlieland cq Noorwegen. De gripfiles geven de komende 48 h weinig wind aan: in ieder geval geen storm etc.
Zaterdag en zondag 8 -9 juli 2017 Noordzee +329 nm
's Morgens vertrokken om 10 uur met hoogwater. Deels kunnen varen tot en met Vlietland. Buitengaats de zeilen kunnen hijsen en het TSS boven Tersschelling gepasseerd richting Noorden. Wederom weer plezier van de Navionics kaarten op de Ipad en de AIS op de plotter. Tegen de avond viel de wind weg en werd de motor aangezet. Besloten werd een 3 uur wachtschema in te stellen ingaand 22.00 uur. Dit schema bleek voor ons goed te werken. 's Nachts nog een TSS gepasseerd en vele booreilanden die goed te zien waren door hun navigatie verlichting en op de AIS. Wat is dit systeem veel makkelijker dan de radar bij het bepalen van de CPA en de TCPA. Tijdens de nacht de gezelligheid van onze scheepshond Joep gehad die ook in de boven in de kuip bleef. Volgende morgen draaide de wind naar het zuiden. Hierdoor was het niet lekker rustig zeilen ondanks de lekkere zon en de zwakke week dus weer de motor bij gezet. De tweede nacht op zee weer probleemloos verlopen en is snel verlopen. Tijdens de overtocht geen enkele zeiljacht gezien. De volgende ochtend helaas regenachtig weer.
Maandag 10 juli Mandal 58°01.4’ N, 07°27.3’ E
Aanloop: 57°58.317’ N, 07°25.434’ E
Dinsdag 11 juli 2017 Hille +8 nm 58°00.25’ N, 07°50. 87’ E
Eerst diesel getankt bij de ingang van de haven aan SB. Prijs 10,8 Nkr/ liter . Met bewolkt weer de eerste ervaringen op gedaan in het varen tussen de rotsen en (on)dieptes) De Ipad blijkt hier in Zuid-Noorwegen minder nauwkeurig te zijn. De NV chart NO2 op de computer met een usb GPS geeft een veel betere nauwkeurigheid. Alleen de lay-out van deze kaart is anders dan we gewend zijn. De combinatie van deze navigatie systemen voldoet prima en vullen elkaar goed aan.
Op het eiland Hille in de baai aan de oostkant geankerd op een diepte van 6 m en zoveel mogelijk bij de steiger. Goede grip en beschermt tegen de wind met uitzondering van O. Met het bijbootje aan land gegaan. De scheepshond geleerd over te stappen en hij lijkt varen met het bijbootje leuk te vinden. Ook hier weer prachtige witte (vakantie)huizen. Twee lange wandelingen gemaakt. Er zijn geen verdere faciliteiten op het eiland.
Woensdag 12 juli 2017 Imsasund +5 nm 58°02. N, 07°10. 8’ E
De tocht verder vervolgd naar een fjord tussen twee eilanden. Via de noordzijde naar binnengevaren. Hier is de diepte meer dan aangegeven wordt op de kaarten (> 3 meter). Hierna doorgevaren naar de zuid(oost) zijde en aangelegd aan één van de vier bolders met een lijn naar de kant. Al hoewel goed beschermd tegen de wind waaide het zeer fors door de fjord heen waardoor veel kracht ontstond op de meerboei. Gelukkig hield die goed. Desnoods hadden we nog het Fortress anker kunnen uitbrengen als extra optie of gewoon op het Rocna anker op 12 meter diepte in het midden van de fjord met veel ketting.
Nachts helemaal alleen in de fjord....
Donderdag 13 juli 2017 Lillehavn +10 nm 57°59.5' N, 07°05. 2’ E
's Morgens wakker geworden in de zon. De wind was gaan liggen. Even een relax moment voor ons zelf. Op weg naar Korshavn. Onderweg bleek het bij de kaap Lindesnes hard te waaien (6-7 Bft) en precies vanuit de richting waar we naar toe wilden gaan. Helaas hadden we het bijbootje binnen gehaald dus hing ook nog achter de boot. Na ampel overleg werd besloten om problemen te voorkomen en de kaap niet te ronden en naar Lillehavn te gaan. Dit is een klein haventje enkele mijlen voor de kaap. Bij binnenvaren zijn er aan beid zijden houten steiger voor gasten. Aan stuurboord is de officiële steiger maar wij konden aan stuurboord gaan liggen en wachten op betere wind. In het dorp zijn we geen faciliteiten, maar je hoeft ook geen liggeld te betalen. 's Middags naar Lindesnes gelopen (40) min en daar de vuurtorren beklommen. Prachtige uitzicht met veel wind en een zeer onrustige zee. Goed dat we niet doorgevaren zijn....
Vrijdag 14 juli 2017 Farsund +13 nm 58°05.6’ N, 06°48.4’ E
Van een local hebben we begrepen dat in dit gebied bij zon het altijd hard waait. Dit blijkt dus te kloppen want vandaag erg weinig wind maar helaas ook bewolkt.
Vandaag was het simpel om de kaap te passeren en we zijn binnendoor via Korshavn (58°01.5’ N, 07°00.1’ E) naar Farsund gevaren en deels op zeil. In Korshavn zijn er wel voldoende aanleg mogelijkheden en tevens is er dieseltank en een restaurantje aan het water. Onderweg maar weer eens de hengel uitgegooid en een mooie makreel gevangen voor het avondeten. In Farsund zijn er voldoende gratis gasten steigers aanwezig met stroom en gratis Wifi! Gekozen kan worden aan de binnenhaven van Farsund en ook voor de verbindingsbrug tussen het eilandje Engoya en Gåseholmen. De voorkeur gaat dan uit naar de Engoya kant de iets leukere ligging en de supermarkt voor de deur plus goede afvoer van afval. Voor het eerst weer eens boodschappen gedaan: wat duur!! Minimaal drie tot vijf keer zo duur als in Nederland. Gelukkig hadden we meerdere dozen wijn, trays bier etc meegenomen. Klein rekensommetje: geen liggeld dus je kunt voor 25 euro boodschappen doen...
Wij hebben in de binnenhaven van Farsund gelegen.
Zaterdag 15 juli 2017 Flekkefjord +25nm 58°17.6’ N, 06°39.6’ E
Langs de kust gevaren op zeil en vervolgens de Flekkefjord in gevaren. Erg mooi en indrukwekkend. Aan het eind van de fjord bevindt zicht het leuke plaatje waar je aan de west kant ook weer gratis kan liggen. Helaas was onze aankomst zaterdagmiddag want na 15.00 uur zijn de winkels dicht en zondag ook.
Zondag 16 juli 2017 Korshavn +29nm 58°01.3’ N, 07°00.1’ E
's Morgens tesamen met een cruiseschip vertrokken en de fjord weer afgevaren. Alleen het cruiseschip had wel een sleepboot nodig om nauwe ondieptes te kunnen passeren. Doel van de tocht was de zuidkant van het eiland Hidra. Maar doordat dit noord-west van ons lag dus tegen de wind in zagen wij hiervan af dat de wind toenam naar 6- 7 BFt. Dus voor de wind op onze fok onze tocht vervolgd. Plotseling hoorde we een harde knal. Eén van de treklijnen van de dinghy was losgetrokken waardoor er nog meer kracht kwam op de andere. Dit alles onder bij stevige wind van achteren, forse golven en hoge vaarsnelheid. De bijboot binnen halen over de voorpunt was geen veilige optie. We besloten het bijbootje via het zwemplateau binnen te halen. Hierbij hebben we een roeispaan verspeeld. We hebben het bijbootje eerste grotendeels leeglaten lopen op dek en vervolgens in de kajuit gedaan. Hierna weer rust aan boord. Joep is geen moment onrustig geweest.
Voor de wind zijn we met hoge golven naar Korshavn gevaren. Een leuk vakantie dorpje waar we langs een privesteiger gelegen hebben ten noorden van de gastensteiger die vol lag. In het dorp kan diesel en brood etc gekocht worden. Volgens de eigenaar van de steiger waaide het dit jaar meer dan de andere jaren...
Maandag 17 juli 2017 Mandal +19nm 58°01.4’ N, 07°27.3’ E
Wederom veel wind maar toch weg gegaan met ons bijbootje op het dek. Met de nog steeds harde wind uit het NW voor de wind en de fok direct naar Mandal gegaan. We merkten dat we ervaring beginnen te krijgen met het varen tussen de nauwtjes en over de ondiepte. Wat een verschil met de eerste dag. In Mandal weer aangelegd aan de gastensteiger. Hier hebben een gasnippel gekocht van een Noor die ons goed informeerden over het Noorse systeem etc (zie bijlage)
Dinsdag en woensdag 18 en 19 juli 2017 Kristiansand +25nm
58°08.5 ’ N, 8° E
Opnieuw met de fok verdere gevaren langs de eilandjes met mooie huisjes er op en een speedbootje voor de steiger. Alles is fraai verzorgd, geordend en in stijl en dat alles in een prachtige natuur.
De baai bij NY Hellesund (58°03.2’ N, 7°50.6' E) was voor ons veel te vol. Geen mogelijkheden meer voor langs de rotsen aan te leggen of met de punt naar de kant (met een hekanker). Dus de zeer nauwe doorgang weer doorgegaan naar de trip vervolgd naar Kristiansand. Hier is een gasten steiger in de marina aanwezig waarbij je op z'n Grieks moet aanleggen. In verband met de wind en de deining in de kom gaan liggen: hier lig je rustiger bij de meeste winden. De volgende dag bleek de wind gedraaid te zijn maar de sterkte gelijk. Besloten werd een rustdag te nemen om niet de hele dag tegen wind te hoeven varen.
Lokaas gekocht in de watersportzaak om op kabeljauw te kunnen aan vissen.
Donderdag 20 juli 2017 Mortonsholm +17nm 58°12.4 ’ N, 8°20,3' E
Binnendoor naar de mooiste gebied gevaren van zuid Noordwegen. Je kunt het vergelijken met de Riviera cq varen op de Vecht. Wat is het hier mooi en indrukwekkend. Het vaargebied heet de Blindleia. Over de hele lengte is de diepte tenminste 3 meter. Het begint bij de Blikfjord entree (58°09. N, 8°16, E) en eindigt uiteindelijk bij Lillesand. De doorgangen zijn soms zo smal dat je op je beurt moet wachten om te kunnen passeren. De kaarten geven niet altijd voldoende informatie over de ondieptes. "Gewoon" de andere boten volgen. Aan het eind van de Blindleia is een hoge brug van tenminste 19 meter. We hebben de gok niet genomen omdat we altijd voor onze boot 19.50 m masthoogte aanhouden. Voor de brug is er aan stuurboord een baai Mortensholm waar wij aan het einde op 6 meter geankerd hebben. Heerlijk rustig in een prachtige omgeving. Tevens onze buitenboordmotortje uitgetest samen met Joep die het varen met de dinghy erg leuk leek te vinden. Watertemperatuur was daar 17graden dus voor ons prima temperatuurtje voor onze koude training.
Vrijdag 21 juli 2017 Lillesand +7nm 58°121.2 ’ N, 8°23.5' E
Na een nacht van regen 's morgens wakker geworden met mist welke in de ochtend weer oploste maar niet voor zon. Rustig binnendoor naar Lissesand gevaren alwaar de haven op dat moment bomvol lag. Aan de voorzijde lag men aan bolders en binnen 3 rijen dik. Aan de oostkant van Lillesand was bij Kokkenes (58°121.2 ’ N, 8°23.5' E) een aanleg steiger waar we gratis (met stroom en water) gelegen hebben. Hier is ook diesel te verkrijgen. Lillesand was op 10 min lopen dus onze haven was een prima alternatief. Jammer van de regen maar gelukkig was het vandaag onze eerste verregende dag. Gelukkig wel een goede indruk gekregen van de plaatse ondanks de regen. In de haven krab en garnalen gekocht. De krab was al geopend en gekookt. Met de waterpomptang verder geopend en genoten van het witte vlees.De garnalen zijn op de bekende wijze heerlijk bereid op onze grill plaat. Wat een feestje! 's Avonds nog gefacetimed met opa en oma.
Zaterdag 22 juli 2017 Grimstad +11nm 58°20.54 ’ N, 8°35,7' E
Bewolkt weer vertrokken richting Grimstand. Het weer was niet op voor anker te gaan. Probleem loos onder een brug van 20 meter doorgevaren: nog volgende ruimte boven de mast, De haven heeft een gasten steiger met bolders om aan te leggen. We hebben gewoon langszij aangelegd. Het weer werd gelukkig zonnig. Wederom een erg leuk plaatsje tot zaterdag middag 15.00 uur waarna het rustig wordt. Deze ervaring hadden we al eerder opgedaan. In deze haven lagen relatief veel grote motorcruisers: typisch voor dit gebied. Schitterende witte Noordse huisjes te aanschouwen. Leuk toeristisch. Nieuwe molen aangeschaft voor kabeljauw vissen en nu meer hopen dat ze gaan happen.....
Leuke vaar tips gehad van locals. Zij zijn erg bereid om e.e.a met ons te delen. Joep brengt vaak het gesprek op gang omdat ze dit ras niet kennen en hij ook zo'n lieve uitstraling heeft.
Zondag 23 juli 2017 Arendal +12nm 58°27.4 ’ N, 8°45,9" E
Mooi vaartocht welke op zeil geëindigd is. Arendal is een "grote" plaats. Je kunt aan de huizen etc zien dat dit een (nog) rijker gebied is. Gelijk in de gastenhaven van Arendal aangelegd. Aan de buitenste buitenteiger was het wat onrustig dus binnen gaan liggen aan vingersstijgers. Met een ruime wandeling de stad bekeken en 's middags rustig wat bijgelezen etc. De komende dagen gaan we het weer goed in de gaten houden en een geschikt moment te bepalen voor de grote overtocht naar Nederland en eventueel via Noord-Denemarken.
Maandag 24 juli 2017 Tvedestrand 58°37 N, 8°56 E
Met matig weer vertrokken maar in de loop van de dag werd het steeds mooier. De plaatst ligt aan de eind van de bijzonder mooie fjord. We hadden er niet meer opgerekend. De huizen in deze regio zijn groter en er staan er ook veel meer. De bewoners met hun familie gaan hun boodschappen doen met de speedboot. De plaatje wordt gekenmerkt de oude boekwinkels. Ik heb zelf een handig boekje gekocht over vissersknopen. We lagen in het kleine haventje in het centrum. Echt puur genieten van het relaxte Noorse leven.
Dinsdag 25 juli 2017 Ankerplaats Sandayo + nm 58°36 N, 9°4,2' E
Tijdens het uitvaren van het fjord met z'n leuke ankerplaatsen een hengel met de paravaan uitgetest. In twee worpen vier makrelen gevangen die 's avonds weer lekker in de oven bereid zijn. We zijn naar het eiland Sandoya gevaren. Onderweg helaas wel bij een nauwte net de rotspunt (58°36.08 ’ N, 9°3,50" E) geraakt die ruim 1 meter onder water zich zou bevinden ondanks wij voldoende in het midden van de passage vaarden. Wat een klap en de boot las gelijk stil. Voorzichtig achteruit gevaren en over diep water verder gegaan. In de boot bleef het gelukkig droog. 's Middags de kiel met een snorkel bekeken. Wat gelcoat beschadiging aan de voorzijde van van kiel-romp beschadiging. Dat wordt dus weer een verzekerings zaak. In de baai aan de NW-zijde van vakkundig langs een rotswand aan de W-zijde aangelegd met lange lijnen en stootwillen. Met de bijboot naar de kant gegaan en een lange wandeling over de lengte van het eiland gemaakt. Opvallend hoeveel mooie verzorgde woningen er zijn die vanfaf het water niet te zien zijn. 's Avonds tot laat genoten van het zomerse Noorse weer.
Woensdag 26 juli 2017 Indre/Ytre Maloy + nm 58°19.6 ’ N, 8°36,3' E
Vandaag was er weer wat wind en hebben onze tocht voorgezet langs het eiland Lyngoya. Meerdere goede ankerplaatsen gezien die we gemarkeerd hebben op de Ipad. In verband met onze terugreis weer richting Grimstad gevaren waar in geankerd hebben midden in een baai van de eilandgroep Indre/Ytre Maloy Voor mij gevoel hadden wij de mooiste plaats van iedereen. Blijkbaar een bekend oord omdat er veel boten lagen met de boeg naar de kant. Ook was er goede gelegenheid om Joep uit te laten met het bijbootje. Hij vindt het varen ontzettend leuk en hij zit als eerste steeds in de bijboot. Opnieuw genoten van de zomerse avond..
Donderdag 27 juli 2017 Grimstad + 3 nm 58°20.54 ’ N, 8°35,7' E
Wakker geworden met regen. Dus genoeg tijd om onze overtocht te plannen aan de hand van de gribfiles. Besloten om vrijdag middag te vertrekken naar Vlieland.
Vrijdag - zondag 28-30 juli 2017 Overtocht van Noorwegen naar Vlieland + 329 nm (praktijk 360 nm)
De eerste 24 uur klopte de gripfiles van Predictwind Offshore perfect qua sterkte en richting. We pasten onze route hierop aan. Hierdoor kwamen we relatief wat dicht voor de Deensekust maar dat zou niet gegeven in verband met te verwachten windddraaing waardoor we minder tegen de wind in zouden moeten varen. Om maar de snelheid erin te houden hebben we motor toch maar steeds bijgezet. De nacht ging weer snel voorbij helaas zonder mooie sterrenhemel. Het viel ons op dat we de terugreis bijna steeds een knoop tegenstroom hadden. Reden om dit de volgende keer eens goed uit te zoeken want op zo'n lange afstand scheelt dit toch wel erg veel. Zaterdagmiddag begon het flink te waaien (6-7 Bft) met flinke golven. Het was hard werken met de gedachten dat dit een enkele uur zou gaan duren. Gelukkig kwam deze voorspelling goed uit. De tweede nacht ging wederom snel voorbij waarbij ook gezeild kon worden tussen alle passerende vracht -en vissersboten. In de ochtend begon het helaas weer uit het zuid-westen te waaien (6Bft) maar met relatief minder hoge golven. Jammer dat de wind uit de verkeerde richting kwam. Door de vele wind en de tegen stroom was de terugweg wel zwaarder. Hierdoor kon Wil ook geen lekkere maaltijd klaar maken. Persoonlijk had ik veel behoefte aan zoetigheid etc. We beseften dat we niet bij daglicht Vlieland zouden bereiken. In verband met de onbekendheid bij donker kozen we voor de diepwater vaargeul waardoor wij nog meer mijlen moesten maken. Toch heel apart om 's nachts zo vlak langs het strand te varen en de haveningang te vinden onder een prachtige sterrenhemel. Om half één nachts lagen we vast en werken niet echt vriendelijk verwelkomd in plat Amsterdams. Maar wij waren veilig binnen!! Na een afsluitende borrel zijn wij in de diepe slaap gevallen.....
Leermomenten voor ons:
- niet gaan met ZW naar Vlieland
- idem bij > 20 knopen
- 10 dgn reserveren voor terugweg
- wachtschema 22-1, 1-4 4-7 en 7-10 uur is goed te doen voor 2 personen
Zondag tot en met dinsdag 30 juli - 1 augustus 2017 Vlieland
Vervolgens twee heerlijke dagen gehad op Vlieland om bij te komen van de reis. Het schip weer eens goed schoongemaakt. Lekker fris. Natuurlijk ook een dagje gefietst zonder Joep. We hadden een gezellige ligplaats langs de lange steiger. Leuk om mensen te bekijken. Op woensdag vertrokken met veel wind.Wel even de welwillende assistentie gevraagd voor het uitvaren. Prachtig zeiltochtje naar Harlingen gehad.
Woensdag - vrijdag 2-4 augustus 2017 Harlingen
We zijn in de Noorderhaven gaan liggen. Eerst moet de Sasbug gepasseerd worden. Bij erg hoogwater gaat de sluis dicht. De Noorderhaven is open van 8.00 - 22.00 uur en de brug gaat twee keer per uur open (5 min voor het heel en half). Er is plaats genoeg en de grootte en diepte van ons schip is geen probleem ondanks de almanac en de kaarten etc. De voorkeur gaat uit naar de steiger plaats omdat je dan geen last heb van het getij bij kade. De volgende dag was er te veel wind om rustig naar huis te varen dus een relax dag genomen en een mooie stadswandeling gedaan. 's Avonds heerlijk gegeten bij het Havenmanske (viergangen verrassingsmenu plus bijpassend wijn arrangement: echt een feestje. Vrijdag nog een extra rustdag genomen in verband met de wind. Lekker gelezen etc.
Zaterdag 5 augustus 2017 Lelystad 22355nm
Superzeil dag die je niet vaak zo mee maakt: zon en halve wind. Echt prachtige afsluiting van een super vakantie
Totaal 1023 nm
Motoruren: 120 uur
LEERMOMENTEN en WETENSWAARDIGHEDEN
1: Camping Gaz is niet te verkrijgen en ook niet bij te vullen in Noorwegen.
Dus volgende keer extra tank(s) nemen of in Noorwegen aansluitkoppel stuk aanschaffen voor een propaan fles welke overigens ook niet in onze gasbun passen. Het koppelstuk is bijzonder gebruikersvriendelijk en fles aansluiten gaat zeer eenvoudig en snel. De glasfles kan niet ingeruild worden (=koopfles!)
2: De meeste (harde) wind komt uit het noordwesten dus bij Noorwegen aanlopen zoveel mogelijk (noord) westelijk aanhouden. Bij zon waait het (lokale wijsheid..)
3: Goede aanloophavens zijn van west naar oost: Flekkefjord, (Farsund), Mandal, Kristiansand, Grimstad
4: Diesel is goedkoper dan Nederland
5: Wijn en bier extreem duur.
6. Zaterdag na 15.00 uur wordt het erg rustig in de plaatsen. Zondag is een echte rustdag.
7. Kaartendiepte is -20 m onder LAT en de brughoogte is boven MSL (Mean Sea Level)
8. Getijverschil is te verwaarlozen.
9. Weerverwachting via PredictWind Offsore en www.yr.no
10. Tips aan de localsvragen
Kaarten:
Navionics iPad Skagerak en UK/Holland
NV Charts NO 2
Boeken:
Norwegian Cruising Guide vol 1 & 2 (digitaal)
Norway (RCCPF 2016, Imray)
Vaarwijzer
pm Havneguide (volgende keer)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten